dinsdag 21 oktober 2008

"St. Valentine's Day" by Wilfred Scawen Blunt

TO-DAY, all day, I rode upon the down,
With hounds and horsemen, a brave company
On this side in its glory lay the sea,
On that the Sussex weald, a sea of brown.
The wind was light, and brightly the sun shone,
And still we gallop'd on from gorse to gorse:
And once, when check'd, a thrush sang, and my horse
Prick'd his quick ears as to a sound unknown.

I knew the Spring was come. I knew it even
Better than all by this, that through my chase
In bush and stone and hill and sea and heaven
I seem'd to see and follow still your face.
Your face my quarry was. For it I rode,
My horse a thing of wings, myself a god

Plot: De schrijver beschrijft een dag, waarop de ik-persoon gaat jagen (hounds and horsemen). Hij beschrijft de omgeving waarin hij rijdt. In het laatste deel van het sonnet beschrijft hij zijn gevoel, hij voelt zich een god. Ook lees je dat hij het 'gezicht' van iemand (Wij vermoeden dat dat zijn liefde is) lijkt te volgen.
Scene: Het gedicht speelt zich af terwijl de ik-persoon op een paard door de buitenlucht rijdt.
Theme: Het thema is geluk. Op het einde van het sonnet is het erg duidelijk dat de ik-persoon zich erg gelukkig voelt op zijn paard. Hij beschrijft ook de natuur en dat de lente er weer aan komt.
Characters: Alleen de ik-persoon
Point of view: Het gedicht wordt verteld vanuit de ik-perspectief.
Personal Opinion:
(Isabel) Ik vond het wel een leuk gedicht, omdat het heel simpel heel veel geluk uitstraalt. Maar verder vond ik het niet speciaal of zoiets dergelijks.

(Edine) Dit gedicht vond ik niet heel boeiend, omdat ik er niet echt een mooie boodschap of een mooi verhaal uit kon halen. Wel vind ik het mooi dat deman zo kan genieten van de omgeving.

Geen opmerkingen: